Nätbutiker - Kommunikation & marknadsföring
Det finns olika funktioner som företag har på sina hemsidor. Ett företag kan ge information, verka säljande och vara relationsskapande, eller en kombination av alla tre, beroende på vad för företag det är. Den svenska L'Oréal Paris sidan fungerar som en informationssida och det finns ingen direkt kommunikation som exempelvis en chat. På sidan marknadsförs produkter med bilder och videoklipp på hur man använder vissa produkter. Eftersom man inte köper produkterna på den hemsidan så fungerar det utmärkt. Nelly.com är en hemsida som kombinerar alla tre delarna.
Recension av nelly.com
- Layouten är genomtänkt med nyheter, erbjudanden, trender och tips på startsidan, finns kategorier för att sedan handla och komma till bland annat topplistor. + Snygg design och tilltalande färgkombination.
- 3 Klick för att komma till "genomför köp" om det är med faktura, kortbetalningar kräver fler klick för att slutföra köpet.
- Brett-djupt sortiment av kläder sedan finns skor, skönhet och accessoarer.
- Köphjälpmedel finns i form av sökfält och kategorier med topplistor, tips, erbjudanden, nyheter med mera. Det går att sortera efter bland annat pris och senast inkommet. + Kombination av outfits och tips för att skapa en hel "look".
- På varje produkt finns en flik som heter "produktbeskrivning".
- Det finns möjlighet att skriva och läsa recensioner om produkter på hemsidan. Andra sociala funktioner är facebook, instagram, twitter, YouTube, Pinterest detta gör det möjligt för kunder att hålla koll på uppdateringar. Facebooksidan fungerar också som en öppen kundtjänst. Finns också kundtjänst via mail och livechat. Man kan "pinga" ett blogginlägg via twingly, man får då en direktlänk mellan nätbutiken och bloggen.
- Man kan välja om man vill handla som medlem eller inte. Det finns inget minsta beloppsgräns vid köp.
- Orderbekräftelse och leveransinformation skickas till den e-mail adress man uppgett.
- Fakturaavgift 29 kr, frakt 45 kr. Postförskott 59 kr. Fri frakt över 100 kr och 0 kr i avgift om man betalar direkt eller med kortbetalning.
- Man har rätt att reklamera en vara om det är något fel. Man kontaktar då kundtjänst sedan skickar man tillbaka varan till nelly som står för fraktkostnaden.
