Lagar kring näthandel

Tre viktiga lagar att ha koll på:
  • Konsumentköplagen: Denna lag gäller svensk handel mellan företag och privatpersoner. Lagen stöttar konsumenter och en säljare får inte ge sämre villkor än vad lagen innefattar. Är en vara försenad har man som konsument rätt att häva köpet, man har också rätt att avbeställa varan innan den levererats. Är det fel på en vara har man rätt till att få varan reparerad, utbytt eller få pengarna tillbaka. 6 månader efter inköpet räknas som tillverkningsfel och efter det har man också rätt att reklamera en vara i 3 år men då måste man som konsument kunna bevisa att det är ett tillverkningsfel. Kan säljaren bevisa att det inte är ett tillverkningsfel har man dock som kund inte rätt att reklamera varan.
  • Distansavtalslagen: Denna lag gäller när kund och säljare inte träffas utan när försäljningen sker via en nätbutik. Lagen ger konsumenten rätt att ångra sitt köp 14 dagar efter att varan mottagits. Lagen är tvingande och företag måste informera sina kunder klart och tydligt om detta och hur man ska gå till väga för att skicka tillbaka en vara. Köper man en vara från ett annat EU-land är det inte alltid ångerrätt i 14 dagar utan det kan vara kortare tid.
  • Marknadsföringslagen: Ett företag får inte marknadsföra sig hur som helst. Reklam får inte vara vilseledande och företag får inte undvika att ge all väsentlig information. Exempel: Om en tröja marknadsförs med texten REA så måste tröjan vara billigare än det ordinarie priset och får bara marknadsföras just som rea under en begränsad tid. Det får alltså inte vara så att tröjan alltid kostar "rea-priset" för att locka kunder.
Det finns även andra lagar som är bra att känna till, exempelvis personuppgiftslagen och prisinformationslagen med mera. Vad gör man då som konsument om något blir fel? För det första är det alltid bra att veta vad man har rätt till så att man har starka argument. Märker ett företag att du har koll på läget blir det svårt att argumentera emot. Vilket företag vill egentligen ha dåligt rykte och bryta mot lagen? Tyvärr sker ju tvister mellan privatpersoner och företag ändå och man kan som konsument vända sig till konsumentverket för att göra en anmälan. Man kan också vända sig till Allmänna reklamationsnämnden som opartiskt prövar tvister mellan privatpersoner och företag.